Motorozz ésszel!

 

Hamarosan beköszönt a tavasz és motorosok ezrei jelennek meg az utakon. Hogyan viselkedjünk a forgalomban motorosként? Az autóban ülve hogyan legyünk tekintettel kétkerekű társainkra a közlekedésben? Extra kiadással jelentkezik autó-motor rovatunk.

Ha próbálta már valaha is a motorozást, valószínűleg megtapasztalta már a végtelen szabadság által nyújtott élményt, ami ezzel jár. A menetszél, országúton haladva a mezők illata, a géppel alkotott egység varázsa mind-mind hozzátesz a motorozás öröméhez.

Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy a motorozás veszélyes üzem. Tízből kilenc motoros biztosan meghallgatta már a motoros jogosítvány letétele előtt az anyuka, barátnő, feleség aggodalmait ezügyben. A többség persze hajthatatlan ezen a ponton.

Mit tehet motorosként, hogy a körülményekhez képest a lehető legnagyobb biztonságban közlekedjen, s eközben autós társait se sodorja veszélybe illetve bosszantsa fel? Autósként melyek azok a jelek, amelyek motoros közeledtére figyelmeztethetik és hogyan figyeljen épségükre?

Lámpánál előre csorgás motorral

Bármennyire is meglepő, amikor a lámpánál előrecsorgó motorosokat látunk, azok nem követnek el szabálytalanságot. Álló kocsisor mellett a lámpánál, ugyan csak néhény éve, de teljesen törvényszerű a motorosok előreigyekvése. Néhány alapvető viselkedési formát érdemes betartani mindkét oldalnak, hogy ez a helyzet élhető legyen.

Motorosként ne 50 km/h sebességgel essünk be a sorok közé. Gondolja csak el, hogy ekkora sebesség mellett egy ajtónyitás már tragikus következményekkel járhat.  Ehelyett azt ajánljuk, hogy egyes sebességfokozatban, kezét az első féken tartva – azaz fékkészenlétben – haladjon lassan előre. Amennyiben nem lát elég helyet, ne nyomakodjon előre, autóstársai külső visszapillantó tükrének kárára.

Autósként, amennyiben előzékeny kíván lenni – és félti autóját – sávon belül félrehúzódhat, így biztosítva több helyet. A hirtelen manőverezést nem ajánljuk ugyanakkor, sokszor előfordul ugyanis, hogy mindkét oldalról jönnek a motorosok.

Utolsó pontként megjegyeznénk, hogy az autósnak NEM kötelessége félrehúzodni. Ha megteszi, egy intéssel köszönjük meg neki motorosként, de semmiképp ne számítsunk rá, főleg nagy sebességgel közlekedve.

A motor bőgetése és a hangos kipufogó

Az előző ponthoz szorosan kapcsolódik. Sajnos rendszeresen előfordul, hogy egy-egy motoros a hely szűkösségét felmérve motorjának intenzív bőgetésével próbálja rábírni az autóstársakat a félrehúzódásra. Kérjük ezt ne tegye motorosként. Amellett hogy idegesító és arrogáns képét kelti a motoros társadalomnak, megijesztheti a sofőrt és váratlan, végzetes manőverre is sarkallhatja ezzel. Közismert mondás a ’loud pipes save lives’ – a hangos kipufogó életet ment -, azaz a hangos kipufogó biztonságosabb egy motoron, mert már messziről meghallják az autósok. Ehelyett az idegesítő módszer helyett azt javasoljuk, inkább készüljön fel a várható közlekedési helyzetekre, vezessen defenzíven (lásd lejjebb).

Buszsáv használata

Szintén meglepő lehet, de a buszsáv szintén törvényesen használható motorosként. Az autóval elentétben nem csak a jobbra fordulás előtti utolsó szakaszban, hanem bármikor.

Sávhatáron lavírozás

Az angol nyelvterületen „lanesplitting” néven ismert technika lényege, hogy a motoros a folyamaatosan haladó forgalomban elhaladhat a sorok közötti területet használva a felező- vagy záróvonalon.

Ez a technika Magyarországon – egyelőre – NEM törvényes, ezért motorosként kérjük ne gyakorolja.

Sávok között cikázás

Szintén gyakori kép, amint 50 méteren belül háromszor vált sávot a motoros, élesen bedöntve a motort és intenzíven gyorsítva-lassítva. A KRESZ szerint is szabálytalan – autóval is – manőver törvénytelensége mellett igen veszélyes. Szintén ne alkalmazza motorosként.

Defenzív vezetés

Végső pontunkban azt tanácsoljuk, vezessen defenzíven. Készüljön fel az Ön előtt álló közlekedési helyzetekre, ne kezdjen vakmerő manőverekbe. „Necces” helyzetekben legyen fékkészenlétben és – a cruiserek kivételével – az első féket használja nagyobb mértékben.

Reméljük összeállításunk hozzájárul a motorosok és az autósok zökkenőmentesebb együttéléséhez.

Figyeljünk egymásra!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *